13 Ekim 2011 Perşembe

Amerika'da psikolog olmak veya psikolog olma cabalari


Herseyden once burada hayatimin en uzun 3 yilini yasamami saglayan psikoloji alanina ve Turkiye'de psikologlara verilen oneme(!) cok tesekkur ederim.Zannetmeyin burada alanla ilgili cok sahane isler cikartmamdan degil bu uzun gecen yillar, ne yazikki ulkemizdeki psikoloji egitiminin dunya standardlarinda cokta ise yaramamasindandir butun tesekkurlerim. Yanlis anlasilmasin Turkiye'de cok iyi hocalarimiz ve cok detayli bir egitim programimiz var yani bunu kendi mezun oldugum okul olan Istanbul Universitesi icin gururla soyleyebilirim.Ancak denklik(accereditation) denilen seyden ya ulkece haberimiz yok ya da isimize gelmiyor. Bu denklik isi; aldigimiz derslerin ve egitimin buraya transit edilebilmesi ve kabul gormesidir. Bunun oldugu benim bildigim tek okulun Bogazici psikoloji oldugunu ogrendim ODTU'de bile olmadigini duyunca hayretlere dustum.
Turkiye'de 4 sene sonunda kendimize rahatlikla psikolog diyebiliyoruz. Ben adli bilimlerde yaptigim yuksek lisansimla birlikte kendime "uzman psikolog" diyebiliyorum. Bunda yanlis birsey yok Turkiye standardlarinda. 2 seneye yakin bir sure Erenkoy Ruh ve Sinir Hast. Hastanesi Cocuk ve Ergen bolumunde bu unvan altinda calistim.  Etik kurallar cercevesinde mumkun oldugunca faydali isler cikarmaya calistim. Fakat hayat bazen keskin degisiklerle sizi yuzyuze birakabiliyor tipki benim Amerika'ya ozel hayatimdan dolayi tasinmam gibi.
Gelmeden once burada mesleki olarak zorluk cekecegimi biliyordum. Turkiyedeki gibi bir kariyer zaten beklemiyordum. Insanlar tamamen farkli, dil farkli, duygulanimlar farkli, dusunce prosesleri farkli, aile yapilari farkli, kultur farkli, davranislar farkli.... Hele de benim yasadigim sehir latin populasyonunun cok yuksek oldugu bir bolgede. Kulturel farkliliklar iki tarafli calisiyor: Latin kulturu ve Amerikan kulturu. Boyle bir durumla karsi karsiyasin ve sen belki Turkiye'de inanarak iyi isler yapmaya calisan bir psikolog olsan da hic bilmedigin bir ortamda yapacagin ise ne kadar inanirsin?
Buna arti olarak yaptigim islerin bu ulke sinirlari icinde hic bir degeri olmadigini ogrendim. Cunku her eyaletin psikolog veya psikoterapist olmak icin farkli prosedurleri var. Ornegin Florida da aldiginiz calisma lisansi California'da gecerli olmayabilir ve tekrar lisans icin sinavlara girmeniz gerekebilir. Ayrica her sene doldurmaniz gereken bir egitim limiti var. Ornegin aldigim oyun terapisi egitiminde 70 yasina yakin psikologlar,sosyal hizmet uzmanlari vardi. Cunku her sene doldurmalari gereken bir egitim limiti var calistiklari alan ile ilgili olarak.
Eger akademik kariyer yapmayi dusunmuyorsaniz Amerika'da is bulmak veya psikolog olarak calismak cok uzun bir yolun sonunda size goz kirpiyor ancak.
Bu bilgileri icsellestirip bir fikirle ortaya cikmam iki senemi aldi. Iki sene sonunda tekrar master yapmaya karar verdim cunku bir yerden baslamak istiyorsam mutlaka burada tekrar bir egitim almam gerekiyordu. Su anda Master of Social Work yani bizdeki karsiligi sosyal hizmetler olan yuksek lisans programina devam ediyorum. Bu alani secme sebeplerim, avantajlari, dezavantajlari bunlarin hepsini yazacagim. Umarim bir sekilde bu alanda calisanlar ve bu alanla ilgili tum ogrenciler paylasimlarimdan kendilerine bir fayda bulur.
Asli CennetYalim

7 yorum:

  1. amerikadaki okullarda psikoljik danışmnalık sistemi ile bizim burdaki psikolojik danışmanlık sisteminin farkı var. yani amerikada öğretmen olarak çalışabilme durumu nedir?

    YanıtlaSil
  2. Turkiye'de alinan lisans egitiminin ne yazikki Amerika'da calisabilmek icin hicbir gecerliligi yok. Amerika'da ya tekrar lisans egitimi alinmali ya da master duzeyinde bir egitimi bitirip calismak icin gecerli lisansi almak gereklidir. Amerika'da ayrica her eyaletin kendine gore ekstra kurallari ve alinmasi gereken egitimleri olabiliyor. Ornegin bir eyalette staj suresi 1000 saatken bir digerinde 1500 saat olabilir.

    YanıtlaSil
  3. siz hangi eyalettesiniz.burada yüksek linsansı bitirip orada çalışmak mümkünmü? biraz daha ayrıntılı bilgi verebilirseniz öok sevinirim

    YanıtlaSil
  4. Neden klinik psikoloji düşünmediniz?

    YanıtlaSil
  5. karşıyaka psikolog olarak içeriğiniz için teşekkür ederiz.

    YanıtlaSil
  6. Merhaba, acaba şu anda nasıl ilerliyor süreciniz. Ben de Tampa'dayım, özel hayatımdan dolayı buraya geldim. Türkiye'de psikoloji alanında lisansım, klinik psikoloji alanında yüksek lisans ve doktora eğitimim var. Ama burada nasıl denklik alabilirim?

    YanıtlaSil